Konkurs promuje język francuski jako język nauki i pokazuje znaczenie współpracy akademickiej i naukowej między Polską a Francją. Polska edycja konkursu jest współorganizowana przez Centrum Studiów Frankofońskich (CCFEF) Uniwersytetu Warszawskiego oraz Stowarzyszenie Akademickie Romanistów Polskich "Plejada" we współpracy z Instytutem Francuskim w Polsce.
Konkurs elokwencji Ma thèse en 180 secondes (Moja praca magisterska w 180 sekund) umożliwia doktorantom zaprezentowanie swojego tematu badawczego w języku francuskim w prosty sposób. Każdy doktorant musi w ciągu trzech minut przedstawić jasną, zwięzłą i przekonującą prezentację swojego projektu badawczego.
Konkurs został zainspirowany projektem Three minute thesis (3MT®), opracowanym na University of Queensland w Australii. Koncepcja ta została następnie podjęta w Quebecu w 2012 r. przez Association francophone pour le savoir (Acfas), które chciało rozszerzyć projekt na wszystkie kraje francuskojęzyczne.
Rok 2024 zgromadził kandydatów, których tematy prac dyplomowych ilustrowały różnorodność i bogactwo badań prowadzonych w Polsce przez młodych Francuzów, od architektury, urbanistyki i fizyki-chemii po historię sztuki, literaturę, językoznawstwo i inżynierię mechaniczną.
Jury, którego przewodniczącym był dyrektor CCFEF Laurent Tatarenko, składał się z przedstawiciela ds. współpracy naukowej i uniwersyteckiej w Instytucie Francuskim w Polsce Jean-Luc Schneider, przedstawicielki Stowarzyszenia Akademickiego Romanistów Plejada Renaty Jakubczuk, przedstawicielki Polskiej Akademii Nauk Katarzyny Kwapisz-Osadnik, przedstawiciela firmy doradczej Mazars Polska Adama Zohry'ego oraz przedstawicielki Polskiej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) Elżbiety Dybcio-Wojciechowskiej.
Pierwsza nagroda, ufundowana przez Ambasadę Francji w Polsce i Institut Français de Pologne, była dofinansowanie miesięcznej wizyty naukowej wysokiego szczebla we Francji ; druga, ufundowana przez Polską Akademię Nauk, była bon podarunkowy o wartości 350 euro ; trzecia, ufundowana przez Mazars Polska, była bon podarunkowy o wartości 250 euro ; nagroda publiczności, ufundowana przez Institut Français de Pologne, była bon podarunkowy EMPIK o wartości 200 zł.