VI Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej – Mid Europe Early Music Festival Ogrody Salomona

Jednym z głównych akcentów festiwalu jest muzyka francuskiego baroku, która stała się swoistą „specjalnością” tej imprezy. W 2025 roku festiwalowi towarzyszy nowy francusko-polski projekt muzyczny, w którym udział wezmą kantorzy oraz organiści. Jest to wyjątkowa okazja do doświadczenia współczesnej interpretacji dzieł muzyki dawnej, przy jednoczesnym podkreśleniu dialogu międzykulturowego.
W tym roku gościem specjalnym festiwalu będzie Damien Simon, francuski organista, dyrygent i pedagog, uznawany za jednego z czołowych specjalistów w dziedzinie muzyki dawnej, szczególnie francuskiego baroku, który wystąpi 10 maja w Bazylice Katedralnej w Kielcach i 11 maja w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie. Jest organistą tytularnym w kościele św. Pawła oraz w katedrze w Strasburgu, a także dyrektorem artystycznym festiwalu organowego Stras’orgues, który założył w 2017 roku, aby promować bogate dziedzictwo organowe Strasburga.
Urodził się w 1971 roku i rozpoczął naukę gry na organach już w szkole średniej. Studiował w Strasburgu i Lyonie, gdzie uzyskał Dyplom Narodowych Studiów Wyższych Muzycznych z wyróżnieniem. Kształcił się również w zakresie klawesynu i muzyki dawnej pod okiem Aline Zylberajch i Martina Gestera, zdobywając złoty medal w 1996 roku.
Jako dyrygent, od 1999 roku prowadzi Ensemble Vocal Variations w Strasburgu, prezentując zarówno znane, jak i mniej znane dzieła wokalne. Od 2015 roku kieruje także zespołem A vous sans autre w Rennes, specjalizującym się w muzyce dawnej. Jego działalność koncertowa obejmuje recitale organowe i klawesynowe, a także współpracę z orkiestrami i chórami. Regularnie występuje w renomowanych miejscach, takich jak katedra w Strasburgu, kościół św. Pawła czy Abbatiale de Marmoutier.
Damien Simon jest również pedagogiem – naucza gry na organach w Konserwatorium w Rennes i prowadzi letnie akademie muzyczne w Strasburgu, współpracując z takimi artystami jak Martin Gester czy Aline Zylberajch. Jego pasja do muzyki dawnej, szczególnie francuskiego baroku, oraz zaangażowanie w edukację i promocję dziedzictwa organowego sprawiają, że jest cenionym artystą na międzynarodowej scenie muzycznej.