67. edycja festiwalu Warszawska Jesień | Another Path Raphaëla Cendo podczas recitalu perkusyjnego | Instytut Francuski w Polsce

Przejdź do treści
Formularz wyszukiwania

67. edycja festiwalu Warszawska Jesień | Another Path Raphaëla Cendo podczas recitalu perkusyjnego

Kultura i sztuka 20/09/2024 Warszawa
67. edycja festiwalu Warszawska Jesień | Another Path Raphaëla Cendo podczas recitalu perkusyjnego
Tegoroczna Warszawska Jesień, która porwa od 20 do 28 września, to blisko siedemdziesiąt wydarzeń z koncertami, performansami, spotkaniami i warsztatami. Do nich dochodzi kilkanaście różnorodnych inicjatyw towarzyszących. W ramach głównego nurtu Festiwalu zabrzmi sześćdziesiąt pięć utworów, w tym trzydzieści dziewięć prawykonań, co czyni tę edycję Festiwalu wyjątkowo aktywną w animowaniu twórczości.
Piątek 20/09/2024 22:30
Warszawa

Tematem tegorocznej Warszawskiej Jesieni jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych dzisiejszych gatunków.

Szczególnie zapraszamy na koncert - recital perkusyjny Tomka Szczepaniaka z nowymi utworami francuskiego artysty Raphaëla Cendo, Anny Arkushyny, Xaviera Bonfilla i Viacheslava Kyrylova przeznaczonymi na perkusję, w trzech przypadkach z elektroniką.

Raphaël Cendo studiował grę na fortepianie i kompozycję w École Normale de Musique i Conservatoire National Supérieur w Paryżu (2000–03), gdzie uzyskał dyplom z kompozycji, analizy i orkiestracji. Następnie dołączył do klasy kompozycji i muzyki komputerowej w IRCAM (2003–06), prowadzonej przez Allaina Gaussina, Marca Stroppę, Briana Ferneyhough, Fausta Romitellego i Philippe’a Manoury’ego. Wykładał w Conservatoire de Nanterre, Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) w Barcelonie, na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Voix Nouvelles w Royaumont (2012–16), jest też regularnie zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich i wykładów w Stanach Zjednoczonych, Rosji i Europie. 

W latach 2009–11 był rezydentem w Villa Médicis, placówce Akademii Francuskiej w Rzymie. W 2007 otrzymał nagrodę Prix Espoir przyznawaną przez Fundację im. Salabertów w ramach Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Orchestre Symphonique de Montréal. W 2009 został uhonorowany przez Académie des Beaux Arts nagrodą im. P. Cardina, w 2011 i 2015 nagrodami im. H. Dugardina i im. G. Enescu od SACEM. W 2020 otrzymał Srebrnego Lwa Biennale w Wenecji. 

Inspiracją dla autorskiej koncepcji muzyki nasyconej była dla kompozytora muzyka spektralna, współczesna i popularna oraz twórczość takich kompozytorów jak Brian Ferneyhough i Fausto Romitelli. Muzykę nasyconą cechuje nadmiar, ważne jest w niej wyjście poza czysty dźwięk, absolutna kontrola nad każdą nutą, interpretacja przez nowe, złożone brzmienia : „Nasycone zjawisko w dziedzinie akustyki to nadmiar materii, energii, ruchu i barwy”. Raphaël Cendo stworzył także koncepcję rekoncyliacjonizmu, umożliwiającą łączenie w jednym utworze barw, akordów tonalnych i gestów instrumentalnych. 

Jego utwory były wykonywane przez światowej sławy wykonawców i zespoły takie jak : Klangforum Wien, Tana Quartet, Linea, Dal Niente, Alternance, Cairn, Ictus, Ensemble intercontemporain, Itinéraire, Musikfabrik, Nouvel Ensemble Moderne, Either/ Or, Yarn/Wire, Diotima Quartet, Orchestre national d’Île-de-France, Orchestre symphonique de Montréal, Münchner Rundfunkorchester, Les Percussions de Strasbourg. 

Więcej informacji na stronie organizatorów.