15. Festiwal Kamera Akcja
Francuski reżyser urodził się dokładnie przed stu laty, a pierwszy raz za kamerą stanął przy filmie Uśmiech na dzień dobry ! w 1956 roku. Choć z miejsca trafił pod ostrą krytykę nowofalowców skupionych wokół pisma „Cahiers du cinéma”, kontynuował karierę, realizując filmy w swoim stylu. Nie należąc do Francuskiej Nowej Fali, tworzył filmy zgodne ze swoją wizją kina : z barwnymi postaciami, wierny klasycznej formie. Mimo że jego kryminał Le fauve est lâché z 1960 roku nie spotkał się z przychylnymi recenzjami w dniu premiery, z czasem zdobył swoją widownię, która okrzyknęła go kultowym.
I tak, po zmierzchu Nowej Fali, na festiwalu w Cannes w 1970 o Złotą Palmę walczył pierwszy film pokazywany w sekcji Francuski Łącznik – Okruchy życia. Ten niezwykle barwny romans jest pierwszym z pięciu filmów Sauteta, w którym wystąpiła znakomita francusko-niemiecka aktorka Romy Schneider. Okruchy życia to historia Pierre’a (Michel Piccoli), architekta na życiowym zakręcie, który waha się między ustatkowanym życiem rodzinnym, a kontynuowaniem romansu z Hélène. „Okruchy życia olśniewają pod każdym względem.” — pisała historyczka filmu Grażyna Stachówna. — „Fabularnym – historia uczuciowego trójkąta łączącego Pierre’a, jego żonę Catherine i kochankę Hélène. Narracyjnym – seria efektownie pomyślanych epizodów obrazujących życie pozornie szczęśliwego i zadowolonego z siebie bohatera (...). Realizacyjnym – znakomicie prowadzeni aktorzy, brawurowy montaż Jacqueline Thiédot.”.
Kolejnym, niemniej ekscytującym, filmem w sekcji Francuski Łącznik jest Max i ferajna (1971) ; przewrotny melodramat połączony z kryminałem przywodzącym na myśl Agathę Christie, „Fantomasa” czy filmy Jean-Pierre Melville’a. Prywatny detektyw Max (Michel Piccoli) próbuje udowodnić, że jest stróżem prawa numer jeden w mieście. W celu poznania planu podziemnego gangu, udaje bogatego bankiera i umawia się z Lilly, dziewczyną szefa szajki. Wszystko idzie w dobrym kierunku, ale czy aby na pewno?
Z kolei na miłośników nietuzinkowych romansów czeka Nelly i Pan Arnaud (1995), ostatni tytuł mistrza i zarazem historia relacji dwójki osób, których dzieli znaczna różnica wieku. Nelly, 25-letnia kobieta (Emmanuelle Béart), traci pracę i przechodzi kryzys małżeński. Poznaje 70-letniego pana Arnauda (Michel Serrault), który proponuje jej pracę przy redagowaniu jego pamiętników. W trakcie pracy ich relacja przeradza się w romans, ale sytuacja z czasem komplikuje się. To swoiste filmowe epitafium spotkało się z uznaniem nie tylko we Francji, ale daleko poza jej granicami. Reżyser otrzymał za ten film Césara – najwyższe filmowe wyróżnienie nad Sekwaną.
Twórca niegdyś polaryzujący publikę, dziś jest odkrywany na nowo przez miłośników kina z całego świata, teraz – wraz z sekcją Francuski Łącznik – czeka na swoją widownię w programie 15. edycji Festiwalu Kamera Akcja, który odbędzie się 24-27 października 2024 w Łodzi oraz 14-23 października online na Platformie VOD Think Film. Karnety w cenie od 149 zł są nadal dostępne. Więcej informacji i program : www.kameraakcja.com.pl
tekst organizatora Festiwalu